dimarts, 21 de febrer del 2017

EL SALTAMARTÍ

Iniciem el treball d'un nou projecte.

Avui ens plantegem a la classe sobre quin tema ens agradaria aprendre moltes coses.
Hem fet una llista força llarga:cotxes,nines,animals... Però decidim que com que ja hem estudiat un animal gran, ara pensarem afegir a la llista animals que siguin molt petits.
Surten abelles, aranyes, cucs, "saltamontes"...i acordem deixar a la llista només els animals petits.
          
Fem la primera votació.




I tornem a fer una segona votació. Ara sí que hi ha diferència de vots.

SALTAMARTÍ
















L'animal sobre el qual aprendrem molt serà el SALTAMARTÍ.
I, QUÈ SABEM? I QUÈ ENS AGRADARIA SABER?
Comencem a pensar...
Sabem que salta molt, té potes (uns diuen que 3, altres 4...haurem de buscar-ho), tenen banyes (com els cargols), alguns diuen que són bigotis (com els dels gats), tots són de color verd, no tenen ales...
Després de fer la conversa sobre el que creiem que sabem...surten dubtes: tenen ales?, quantes potes tenen?, sempre són verds?, mengen formigues?, neixen de la panxa com les girafes?...
Uff, tenim molta feina per endavant!  
 
Comencem a conèixer el protagonista del projecte...On podem resoldre els dubtes que tenim? on busquem informació?
Els nens recorden que quan apreníem coses de les girafes miràvem al Symbaloo o al racó de les girafes. Hem mirat al racó però encara no han portat informació. Així que buscarem a GOOGLE i anirem al SYMBALOO a mirar què ha trobat la mestra.
Trobem un vídeo on veiem com salta
                           
I nosaltres també ho volem provar.


Aquesta setmana hem tingut una sorpresa a la classe. 
La mestra ha trobat un SALTAMARTÍ a la terrassa de casa seva i l'ha portat a la classe dins d'una caseta.
Hem fet una observació directa de luxe.



 



Hem pogut comptar quantes potes tenen. Dues al davant, dues al darrere i dues al mig.
Hem comptat tots els dits i ens han sortit 6 potes

Després hem fet hipòtesis sobre una cosa que hem observat: té unes punxes a les potes de darrere.I com és que camina pel sostre i no cau? Han anat dient:s'enganxen amb els peus, tenen punxes als peus, les punxes fan que no caigui...
 
Hem vist que al fons de la caseta hi ha com formigues negres, però no és mouen. Què deu ser?
Hem observat ben de prop i era CACA que ha fet el SALTAMARTÍ.


http://www.symbaloo.com/mix/saltamarti 

Hem anat al symbaloo dels projectes a mirar si hi ha informació sobre com ha de ser la caseta dels saltamartins.
Hem trobat un enllaç que ens ha ajudat molt a preparar-li al nostre.
Com que sortien moltes lletres i encara no sabem llegir, la mestra ha llegit el text i entre tots hem fet la llista del material que necessitem per a fer més acollidora la seva estància a la classe: recipient transparent, amb forats per respirar, terra al fons, herbes allargades, fulles petites, branques i pedres. Hem pensat on podíem anar a buscar tot el material i al pati hi és tot.Ens posem en marxa!
UNS RECOLLINT FULLES
 
D'ALTRES, PEDRES I BRANQUES









LA SORRA, QUE NO ENS OBLIDEM!




 I ara que ja tenim tot el material, anem posant-lo tal i com ens ha dit el vídeo que hem vist, per tal de fer una caseta on no s'aborreixi i pugui menjar, caminar, saltar...com si estigués a la natura.
https://goo.gl/photos/4P7QxssxJYG8Ch9dA




 Mireu com ens ha quedat la casa del SALTAMARTÍ!










https://goo.gl/photos/yXQXb5WKM7XHGaE69
I avui volem fer el nostre SALTAMARTÍ. Hem pogut observar en directe quantes potes té, quina forma té el seu cos (és com un xurro de plastilina), té dos ulls als costats i unes antenes a sobre del cap. Ah i també una boca petita.

https://goo.gl/photos/yXQXb5WKM7XHGaE69
Doncs avui farem el nostre.
Cadascú ha escollit el color del cos (ja que vam veure moltes fotos i no són tots iguals) , les potes, les antenes i li ha fet taques divertides.







Han quedat uns saltamartins molt divertits! 






Ara toca preparar el "llit" del SALTAMARTÍ. Hem observat en moltes fotos que els agrada menjar fulles petites de color verd. Doncs ens preparem...

Enganxem fulles de color verd per posar el nostre saltamarí.
Per tal de poder continuar cercant la informació que necessitem per respondre les preguntes que ens vam plantejar, repartim per les taules, el material que han portat els nens i nenes sobre els  saltamertins.

Avui buscarem com són els ous dels saltamartins quan neixen.
Han trobat uns ous rodons transparents a una foto de l'Àfrica.




Han trobat saltamertins al llibre de l'Hamed. De diferents colors.




Ens explica que hi ha pocs saltamartins al món que són de color rosa.


 Avui hem fet unes cerques molt interessants, però abans de donar per bona la informació dels ous rodons, mirem un vídeo sobre el neixement dels saltamartins.


Després de mirar-lo atentament, hem comprovat que els ous són allargats, com un cuc. Neixen de color blanc i sense ales!!

 

Quina passada! 
Estaven tant engrescats que hem decidit que volíem fer un saltamartí acabat de nèixer. Repassem quin material necessitarem:una mica de  plastilina blanca, dues antenes  blanques, sis potes blanques i dos ulls petits.
Ah i una mica de platilina per a fer tres ous allargats. 

Sortim al pati per a alliberar el nostre saltamartí
Després de parlar molt del SALTAMARTí, sabem que no viuen en una caseta com la que tenim a la classe.
Potser troba a faltar a la seva família, així que el deixarem lliure.



Hem sortit tots al pati amb la caseta i hem obert les teulades.

Ha sortit volant tant ràpid que gairebé no l'hem vist. S'ha enganxat a la reixa del pati abans de sortir i marxar volant de nou.
  
Després d'aprendre com neixen els saltamartins, hem vist que al nostre treball de l'aula li falta TERRA per tal que la mare saltamartí pugui pondre els ous.
 


Pensem entre tots i busquem algun material que sembli sorra per tal d'enganxar-lo. Hem fet hipòtesis sobre què passaria si possessim sorra de veritat: caurà, s'embrutarà tot, el saltamartí no podrà posar el cul per a pondre els ous... Finalment decidim fer servir un paper de pinotxo que és marró, sembla terra.
L'arruguem i l'enganxem. Ara sí, ja tenim tot preparat per tal que la mare pugui pondre els ous amb tranquil·litat i no vingui un altre animal a menjar-se els ous.

Ja ho tenim tot preparat i els saltamartins embolicats!
Com a cloenda del projecte farem un recull de tot el que hem après.
Pensem, dibuixem i expliquem què sabem ara que ja hem resolt tots els nostres dubtes.
 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada