dilluns, 30 de novembre del 2015

LES FORMIGUES



LES FORMIGUES  
Feu clic per veure totes les imatges
El punt de partida d’aquest projecte són les pròpies formigues ja que sorgeix de l’interès que mostren els infants després de descobrir formigues a la classe.
Al pati de l’escola també n’hi ha moltes i els infants es mostren força interessats en observar-les. És per això que ens plantegem aquest projecte des de l’observació i l’experimentació, seguint la metodologia pròpia del treball per projectes.
Iniciem el treball a partir d’una conversa on els infants expliquen allò que saben de les formigues, el que els agradaria aprendre i com ho investigarem.




 

















A partir d’aquí organitzem els interessos dels alumnes en un índex que serà el guió del nostre treball. 










També destinem un espai al mapa conceptual per exposar tot el que anirem descobrint de les formigues.

AQUESTES SÓN ALGUNES ACTIVITATS QUE HEM FET PER RESPONDRE A LES PREGUNTES QUE ENS HEM PLANTEJAT:

Recollim formigues del pati en pots lupa i les observem. Es fa en parelles i ens permet veure-les millor. 











A partir d’aquesta primera observació i de la recerca d’informació que ja han començat a fer a casa surten noves preguntes que afegim a les que ens havíem fet a l’inici.


Experimentem per entendre el funcionament d’algunes parts del cap.

Fent aquesta activitat hem après els noms de les parts del cap de les formigues i per a què les fan servir. 

FAN SERVIR LES MANDÍBULES PER AGAFAR EL MENJAR I  PER RETIRAR LES PEDRES DEL FORMIGUER.
Col·loquem les mans a banda i banda de la boca i intentem imitar-les.





AMB LES ANTENES PODEN OLORAR I TOCAR.
Ens tapem els ulls per endevinar coses amb les mans com si fossin les antenes. També intentem esbrinar olors amb el nas.


Per a recordar el que hem après juguem a relacionar: Parts del cap- per a què les fan servir.

 
Investiguem on són els nius del nostre pati. Anem al pati per investigar on són els nius de les formigues. N’hi ha pel voltant però no al mig. Creiem que ho fan per a que els nens no trepitgem els nius mentre juguem. Sobre un mapa posem gomets en els llocs on hi ha nius.






Picnic per a les formigues. Preparem una safata amb menjar i la posem a prop d’un niu que tenim localitzat. Després de l’observació aquestes són algunes de les conclusions que hem tret:
El menjar que més els agrada és el formatge i la xocolata. Pensem que quan arriben a l’enciam l’oloren amb les antenes i que no els hi agrada. Algunes coses se les mengen allà mateix per que no les poden moure. Quan porten el menjar al niu el posen al rebost i se’l mengen quan tenen gana. Quan el menjar és gran l’ajuden altres formigues.

formatge, sucre, maduixa,xocolata...

Portant xocolata al formiguer




Fent teatre descobrim com tenen els fills. Uns voluntaris representen que fan les formigues per tenir els fills.

1- La reina (mama) i el mascle (papa) es troben
2-S'ESTIMEN
3-EL MASCLE ES MOR

4- LA REINA ES TREU LES ALES
 
























5- LA REINA COMENÇA A FER EL NIU PER PONDRE OUS.















Laberint a les fosques. Per descobrir com es mouen les formigues dins del cau construïm un laberint on es pot seguir un itinerari a partir d’una cinta que serveix de pista tàctil. El recorregut es fa amb els ulls tapats. D’aquesta manera els nens es guien fent servir les mans i han descobert com ho fan les formigues amb les antenes dins del cau.




Les formigues es comuniquen. Els hi proposem un joc: Han de trobar menjar que hi ha amagat al pati. Fem 4 grups que se situen  en diferents punts del pati que serà el niu. Un nen de cada grup fa de formiga recol·lectora i surt a buscar menjar. Quan  el troba torna al cau deixant un rastre (fa caure aigua a terra amb una ampolla). Quan arriba al cau surten en filera les altres formigues seguint el rastre d’aigua. Agafen el menjar i tornen al niu seguint el mateix camí.
Fent el joc han vist que tornar al cau pel mateix camí seguint un rastre és molt fàcil. Resulta més complicat fer-los entendre que les formigues no deixen anar aigua si no hormones del rastre.





En aquest mapa conceptual queda reflectit tot el què hem après de les formigues.



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada