LES FORMIGUES
Feu clic per veure totes les imatges |
Al pati de
l’escola també n’hi ha moltes i els infants es mostren força interessats en
observar-les. És per això que ens plantegem aquest projecte des de l’observació
i l’experimentació, seguint la metodologia pròpia del treball per projectes.
Iniciem el treball a partir d’una conversa on els infants expliquen allò
que saben de les formigues, el que els agradaria aprendre i com ho investigarem.
A partir d’aquí organitzem els interessos dels alumnes en un índex que serà el guió del nostre treball.
També destinem un espai al mapa
conceptual per exposar tot el que anirem descobrint de les formigues.
AQUESTES SÓN
ALGUNES ACTIVITATS QUE HEM FET PER RESPONDRE A LES PREGUNTES QUE ENS HEM
PLANTEJAT:
Recollim formigues del pati en
pots lupa i les observem. Es fa en parelles i ens permet
veure-les millor.
A partir d’aquesta primera observació
i de la recerca d’informació que ja han començat a fer a casa surten noves
preguntes que afegim a les que ens havíem fet a l’inici.
Fent aquesta activitat
hem après els noms de les parts del cap de les formigues i per a què les fan
servir.
FAN SERVIR LES MANDÍBULES
PER AGAFAR EL MENJAR I PER RETIRAR LES
PEDRES DEL FORMIGUER.
Col·loquem
les mans a banda i banda de la boca i intentem imitar-les.
AMB LES ANTENES
PODEN OLORAR I TOCAR.
Ens tapem els ulls per endevinar coses
amb les mans com si fossin les antenes. També intentem esbrinar olors amb el
nas.
Investiguem on són els nius del nostre
pati. Anem al pati per investigar on són els nius de les
formigues. N’hi ha pel voltant però no al mig. Creiem que ho fan per a que els
nens no trepitgem els nius mentre juguem. Sobre un mapa posem gomets en els
llocs on hi ha nius.
Picnic per a les formigues. Preparem una safata amb menjar i la posem a prop
d’un niu que tenim localitzat. Després de l’observació aquestes són algunes de
les conclusions que hem tret:
El menjar que més els agrada és el formatge i la xocolata. Pensem que quan
arriben a l’enciam l’oloren amb les antenes i que no els hi agrada. Algunes
coses se les mengen allà mateix per que no les poden moure. Quan porten el
menjar al niu el posen al rebost i se’l mengen quan tenen gana. Quan el menjar
és gran l’ajuden altres formigues.
formatge, sucre, maduixa,xocolata... |
Portant xocolata al formiguer |
Fent teatre descobrim com tenen
els fills. Uns voluntaris representen que fan les formigues
per tenir els fills.
1- La reina (mama) i el mascle (papa) es troben |
2-S'ESTIMEN |
3-EL MASCLE ES MOR |
4- LA REINA ES TREU LES ALES |
5- LA REINA COMENÇA A FER EL NIU PER PONDRE OUS. |
Laberint a les fosques. Per descobrir com es mouen les formigues dins del cau construïm un
laberint on es pot seguir un itinerari a partir d’una
cinta que serveix de pista tàctil. El recorregut es fa amb els ulls
tapats. D’aquesta manera els nens es guien fent servir les mans i han descobert
com ho fan les formigues amb les antenes dins del cau.
Les
formigues es comuniquen. Els hi proposem un joc: Han de
trobar menjar que hi ha amagat al pati. Fem 4 grups que se situen en diferents punts del pati que serà el niu.
Un nen de cada grup fa de formiga recol·lectora i surt a buscar menjar.
Quan el troba torna al cau deixant un
rastre (fa caure aigua a terra amb una ampolla). Quan arriba al cau surten en
filera les altres formigues seguint el rastre d’aigua. Agafen el menjar i
tornen al niu seguint el mateix camí.
Fent el joc han vist que tornar al cau pel mateix camí seguint
un rastre és molt fàcil. Resulta més complicat fer-los entendre que les
formigues no deixen anar aigua si no hormones del rastre.
En aquest mapa conceptual queda reflectit tot el què hem après de les
formigues.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada